• content_img
  • content_img
  • content_img
  • content_img
  • content_img

Slanutak

Sušeni slanutak je dostupan tijekom cijele godine iako dozrijeva u srpnju.

 

Blagotvorna djelovanja

Slanutak je namirnica bogata energijom te je stoga i jako vrijedna za ljudsku prehranu.

Slanutak je izvrstan izvor mangana, minerala koji sudjeluje u procesu dobivanja energije iz proteina i ugljikohidrata te sudjeluje u sintezi masnih kiselina, neophodnih za održavanje zdravog živčanog sustava i važnih u procesu proizvodnje kolesterola za stvaranje hormona. Održava čvrstoću i zdravlje kostiju, normalnu razinu krvnog tlaka i potiče optimalni rad štitne žlijezde. Slanutak predstavlja važan izvor bjelančevina, koje povećavaju apsorpciju željeza i kalcija. Poboljšava rad slezene i djeluje diuretički.

Sadrži i magnezij koji ima ulogu u relaksaciji živaca i mišića te održavanju cirkulacije krvi. Zajedno s kalcijem osigurava tonus mišića i živčanog sustava. Simptomi nedostataka su povezani s promjenama u živčanim i mišićnim funkcijama, slabošću mišića, drhtanjem ili grčevima, srčanom aritmijom, ubrzanim radom srca, omekšavanjem kostiju, neuravnoteženom razinom šećera u krvi, glavoboljama i povišenim tlakom.

Također sadrži i cink koji pomaže u održavanju ravnoteže šećera, stabilizira metabolizam, sprječava slabljenje imunološkog sustava, potiče optimalni osjet mirisa i okusa.

Od vitamina B-kompleksa u znatnim količinama se u slanutku nalazi tiamin (koji koordinira aktivnost mišića i živaca te održava rad srca), pantotenska kiselina (pretvara ugljikohidrate i masti u energiju i poboljšava sposobnost organizma u stanju stresa) i folna kiselina (potiče proizvodnju crvenih krvnih zrnaca i sprječava nastanak anemije).

 

Pohrana

Sušeni slanutak najbolje je čuvati u hermetički zatvorenoj posudi na hladnom, tamnom i suhom mjestu, gdje će se održati i do 12 mjeseci.

Skuhani slanutak možete čuvati u hladnjaku, u zatvorenoj posudi, i do nekoliko dana.

 

Priprema

Suhi slanutak ima neograničenu upotrebu, ali duljim stajanjem se njegova tvrdoća povećava, a time i vrijeme kuhanja. Prije pripreme sušeni slanutak je potrebno dobro namočiti u vodi 8 sati  prije kuhanja ili ostaviti ga u vodi preko noći. Kad pripremate slanutak, nemojte dodati sol dok se kuha jer grah otvrdne već je dodajte kad se grah već skuhao. Slanutak je najbolji poslužen sa žitaricama kako biste dobili obrok bogat bjelančevinama. Može se pripremiti kao varivo ili ga možete začiniti kao salatu. Zbog svoje kremaste strukture i orašastog okusa, slanutak je izvrstan za pripremu namaza od kojih je njapoznatiji hummus. Od njega se mogu još pripremiti i pire kao prilog raznim mesnim, ribljim ili povrtnim jelima te mnoge kremaste juhe.

 

 

Sezona:

siječanj – prosinac